fot. IIAleksandarII, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Władze Belgradu podjęły nagłą decyzję o likwidacji trolejbusów i zastąpieniu ich autobusami elektrycznymi. Działanie to realizowane jest w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Ze stolicy Serbii znikną linie trolejbusowe, których obecnie funkcjonuje w mieście sześć (siódmą od dawna obsługują wyłącznie tradycyjne autobusy). Do ich obsługi wykorzystywanych jest prawie sto pojazdów – głównie produkcji białoruskiej firmy Biełkommunmasza. – Transport trolejbusowy w Belgradzie ma bogatą historię, jednak obecnie boryka się z poważnymi problemami, które odzwierciedlają się w przestarzałej infrastrukturze, pojazdach i sprzęcie, a także niskiej efektywności – podało miasto w uzasadnieniu decyzji o likwidacji linii trolejbusowych.
Władze podkreślają, że wiele linii jest w złym stanie, mają przestarzałe słupy i przewody, które od lat nie są odnawiane. Powoduje to częste problemy techniczne, które spowalniają i utrudniają codzienną pracę systemu, a tabor jest stary i nieefektywny. – Wszystko to skutkuje do częstych przerw w ruchu i rosnącego niezadowolenia pasażerów – podają urzędnicy.
Miejski przewoźnik GSP posiada 92 trolejbusy, których średni wiek wynosi ponad 15 lat. Ostatnie zakupy taboru przeprowadzono 13 lat temu. Teraz wszystkie pojazdy mają zostać zastąpione autobusami elektrycznym. Wskazano przy tym, że zmiany taborowe przyczynią się do redukcji kosztów. Atutem nowych pojazdów będzie elastyczność i większa wydajność.
Rezygnacja z trolejbusów jest sporym zaskoczeniem, gdyż do tej pory burmistrz miasta, Aleksandar Šapić, zapowiadał wielokrotnie całkowite odnowienie floty autobusowej i trolejbusowej. W ramach działań na rzecz transportu publicznego były także działania do wprowadzenia bezpłatnej komunikacji miejskiej w Belgradzie od 1 stycznia 2025 roku. Miejski operator jeszcze w grudniu 2024 roku złożył do Rady Miasta wniosek w sprawie zakupu nowych trolejbusów. Nieoczekiwanie 25 grudnia na posiedzeniu rady pojawił się punkt obrad poświęcony rezygnacji z tej formy transportu i powierzeniu obsługi linii trolejbusowych prywatnemu przewoźnikowi Strela. Bez przejrzystej procedury i fachowej dyskusji rada przyjęła tę propozycję. Jako argument uznano stwierdzenie burmistrza Šapicia, że infrastruktura trolejbusowa utrudnia rozwój miasta.
Umowa na obsługę istniejących sześciu linii trolejbusowych z przewoźnikiem Strela ma zostać podpisana na 20 lat. Miasto ma zapłacić 136,35 mld dinarów serbskich (ok. 5 mld zł bez uwzględnienia inflacji). Jednocześnie Strela wystąpiła z wnioskiem o przydzielenie zajezdni trolejbusowej, twierdząc, że zamierza stworzyć zaplecze techniczne na potrzeby obsługi autobusów elektrycznych. Nie poinformowano natomiast czy umowa została już podpisana oraz od kiedy nowy przewoźnik ma rozpocząć działalność na ulicach Belgradu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.